Чому дитина не розуміє прочитане: як виявити та вирішити проблему для успішного навчання
Це одна з найпоширеніших проблем, з якою батьки звертаються в нашу онлайн-школу, тому я хочу сьогодні її докладно розібрати.
Як зрозуміти, що дитина не розуміє прочитане
Іноді батьки не знають навіть, що проблема саме в цьому. Вони, звичайно, помічають, що щось не так, але самі до кінця розібратися не можуть. Або успішність просіла, або є складнощі з виконанням домашнього завдання, і ось тоді-то починається пошук проблеми. Ось підказки, які допоможуть Вам зрозуміти, що Ваша дитина погано розуміє прочитане:
- після прочитання тексту, дитина не може відповісти на питання;
- дитина не може переказати або зробити конспект (залежить від віку дитини – робити конспект малюкові, другокласнику буде складно, але розповісти, у чому сенс прочитаного, він зможе);
- якщо текст сухий (наприклад, завдання з математики), то дитина не може зрозуміти умов завдання;
- іноді дитина може прийти до Вас і сказати: “Ма, не розумію умови прикладу”. І коли Ви читаєте умови, все чудесним чином стає зрозуміло.
Якщо самі не можете зрозуміти, в цьому полягає проблема з успішністю і навчанням, то в нашій онлайн-школі є безкоштовна консультація онлайн. Тренери подивляться на дитину, продіагностують почерк, рахунок, лист і пояснять, у чому проблема.
А вже на основі точної інформації, підберуть навчання, яке допоможе розв’язати проблему.
Із-за чого виникає складність з розумінням тексту
Причин може бути багато, і найчастіше тут йде комплекс з декількох проблем.
Знижена концентрація уваги
Дитина або фізично весь час переривається, або подумки йде кудись у мрії і інші думки. Природно, якщо він постійно відволікається, то має тільки дуже уривчасте уявлення про те, що йшлося у тексті.
Вчителі знають таких дітей, вони зазвичай говорять якісь факти, фрази, думки, на яких були більш-менш сконцентровані. При цьому ці уривки не можуть нести якогось особливого сенсу. Ну і повного переказу у дитини не вийде, як і розуміння загальної картини прочитаного.
Сдуг
Тут ще більш утрируваний варіант зниженої концентрації уваги. Такій дитині важко читати довгий час (при чому поняття “довгий” у них досить специфічне – деякі дітлахи і 5 хвилин не можуть всидіти на місці). Постійна необхідність руху, звичайно, ж заважає зрозуміти, що відбувається у тексті.
Погана пам’ять
У деяких дітей пам’ять не дозволяє утримати думку тексту до кінця абзацу, в інших – до кінця пропозиції, а третє – і до кінця слова не можуть пригадати його початок. Таким чином, дитина до кінця якогось уривка в тексті просто забуває, що було до цього. А інтервал, як я вище написала у кожного різний.
Коли ми читаємо, ми відразу бачимо кілька літер далі, тобто ми бачимо слово цілком, що дозволяє нам часто вгадувати слова раніше, ніж ми до них доберемося. Ви можете прочитати текст на зображенні, незважаючи на те, що літери перемішані. Це говорить про те, що для читання, нам не потрібно читати кожну окрему літеру, ми читаємо слова цілком.
Якщо тренуватися і розвивати цю навичку, погляд (те саме периферійний зір) дозволяють охоплювати кілька слів, цілу рядок, кілька рядків, абзац. Тобто людина здатна читати швидше, більше охоплювати і відразу уловлювати сенс.
Якщо периферійний зір розвинений погано, то дитина змушений читати кожне слово по буквах, по складах. Він не бачить таких слів. А якщо до цього додати низьку концентрацію уваги або погану пам’ять, то зрозуміти сенс для такої дитини виявиться справою непростою.
Неправильна техніка читання
На самому початку, коли дитина вчиться читати, нормально, що він читає по складах. Але поступово від цього треба відходити, вчити дитину читати слова цілком. Можливо Ви з дитинства такий момент не згадаєте, але коли читаєш по складах, то цілком слово іноді не сприймається. Дитина не може поєднати ці склади на своєму уявному екрані і слово не набуває сенс. Наприклад, гу-се-ни-ця так і бачиться набором з 6 складів. Але картинка плазуючі комахи, з якого виходить метелик в голові не з’являється.
І якщо Ви думаєте, що це сама проходить, то засмучу Вас. У мене на консультації періодично виникають дев’ятикласники з технікою читання п’ятикласника, або п’ятикласники, які ледь-ледь читають по складах. При цьому, що вони прочитали, для них – загадка. Це основні причини.
Якщо є якісь особливості розвитку, то тут треба дивитися конкретно кожен випадок.
Як допомогти дитині натренувати усвідомленість читання
На щастя, розуміння прочитаного (навіть якщо його поки немає зовсім), можна розвинути.
Для цього потрібно:
- тренувати пам’ять;
- покращувати межполушарное взаємодія, щоб ліве і праве півкулі швидше спілкувалися між собою;
- працювати над поліпшенням концентрації уваги;
- підвищувати багатозадачність, оскільки читання – це дуже багатозадачний процес і складається він з багатьох аспектів, як би нам дорослим не здавалося, що це не так складно.
Якщо узагальнити всі ці малозрозумілі пункти для людини, який далекий від цієї теми – потрібно розвивати мозок.
Робиться це за допомогою спеціальних вправ, методик, технік. Це все одно, що якщо Ви хочете накачати м’язи або схуднути, Ви робите певні вправи.
Наприклад, якщо почати бігати і робити це регулярно, то незабаром Вам стане набагато простіше ходити на тривалі відстані.
Що Ви можете робити
Шукати різні вправи в інтернеті, купувати книги – не так важливо, де саме Ви візьмете рекомендації. Для успіху важливі два моменти:
- система (тобто складена програма від простого до складного);
- регулярність (займатися потрібно постійно).
І також Ви можете пройти навчання у нас. Для цього записуйтеся на консультації. Тренер продиагностирует дитини, підбере навчання і докладно розповість, як займатися і який результат можна очікувати.